Дерев'янська ЗОШ І-ІІ ступенів

Меню сайту

Правова допомога






Категорії розділу
Вітання [15]
Корисне [29]
Оголошення [12]
Освіта [7]
Події в Україні [5]
Події Обухівщини [23]
Подорожі [7]
Поезія і література [6]
Свята [14]
Цікаве [2]
Шкільне життя [68]
Національно-патріотичне виховання [3]
Батькам [3]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

4 клас

ДИСТАНЦІЙНїнка"Е НАВЧАННЯ

ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ

Частина 2


Літературне читання, частина 1

25, 26 травня

Опрацювання творів із " Хрестоматії сучасної української дитячої літератури для читання в 3,4класах"ст.179-185

Юля Смаль "Хімія і їжа","Кольорова їжа.Таємниці хіміка-криміналіста"

 

Юля Смаль

ХІМІЯ І ЇЖА

 

Юля Смаль. Хімія і їжа. Оповідання для дітей - з книжки Цікава хімія. Життєпис речовинТи, мабуть, і не здогадуєшся, що вже став справжнісіньким хіміком-експериментатором? Тож слухай сюди. Якщо людина хоч раз у житті підсмажила або зварила яйце, приготувала м’ясо чи картоплю, навіть посолила суп чи забула на ніч на столі склянку молока і воно скисло, — то вже здійснила справжнє хімічне перетворення. Неймовірно, правда? Перший, хто запік на вогні дикого кабана, запарив узвар, замісив тісто та спік запашний хліб, і був справжнім першим хіміком. Бо суть хімічної реакції, хімічного перетворення полягає у зміні властивостей речовини.
А́томи *1, об’єднані одним способом, змінюють своє розташування та оточення і стають іншими речовинами з інакшою структурою та зовсім інакшими властивостями! Не віриш? А спробуй!
Твердість картоплі в ході варіння зменшується в десять разів! А як змінюється її смак? Варячи картоплину, ми можемо спостерігати хімічну реакцію за зміною властивостей речовини: смаку, запаху, твердості, навіть кольору. Видатні хіміки, автори відомих теорій в цій галузі, часто займалися кулінарією, досліджували, чим  же вони, науковці, які знають таємниці розчинів, структури моле́кул *2 та криста́лів *3, можуть допомогти у мистецтві куховарства.
Антуан Лоран Лавуазьє, один із засновників вчен ня про розчини, дослідив залежність якості м’ясного бульйону від його густини (напевно, це він перший сказав, що чим густіший бульйон, тим він смачніший). Його співвітчизник, Оґюст Парманьтьє, батько сучасного хлібопечення, навчив людей консервувати овочі й запропонував користуватися справжнім рослинним цукром (буряковий цукор, яким ми солодимо чай та манку, — саме такий).
Учений Юстус фон Лібіх, автор учинь, теорій та правил, якими хіміки та фізики послуговуються донині, вивчаючи склад м’ясного бульйону, винайшов так званий «м’ясний екстракт», який ми тепер називаємо бульйонними кубиками. Він першим розробляв молочні суміші для немовлят. Звісно, це далеко не всі досягнення хіміків у кулінарії, але тепер ти можеш упевнено сказати: «Все на світі є хімією, навіть варіння яйця».
Приготування їжі вдома — справжній хімічний процес, реакція, яку можна охарактеризувати за цілою низкою ознак. До прикладу, варіння яйця — це процес денатура́ції *4 білка, коли прозорий коло́їдний *5 розчин перетворюється на білий затверділий «білок». Структура, зовнішній вигляд, хімічні властивості та склад речовин змінюються і  в  ході варіння буряка, картоплі та капусти. Навіть їдкі й пекучі ефірні олі́ї *6 цибулі та часнику змінюють свій склад і властивості.

*1 А́том — найдрібніша хімічно неподільна частинка. З атомів складається Всесвіт.
*2 Моле́кула  — частинка матерії Всесвіту, яка зберігає її властивості. Складається з атомів.
*3 Криста́л — тверде тіло, що має форму багатогранника.
*4 Денатура́ція — позбавлення природних властивостей.
*5 Коло́їдний — стан, у якому частинки однієї речовини рівномірно розташовані між частинками іншої. Наприклад, як туман: краплинки води не розчиняються в повітрі.
*6 Ефі́рна олія — рідка летка суміш, що виробляється рослинами і надає їм запаху.

 

Юля Смаль

КОЛЬОРОВА ХІМІЯ. ТАЄМНИЦІ ХІМІКА-КРИМІНАЛІСТА

 

Юля Смаль. Кольорова хімія. Таємниці хіміка-криміналіста. Оповідання з книжки Цікава хімія. Життєпис речовинВідкрию тобі одну маленьку таємницю. Наше око — складна система, і вчені ще не дійшли згоди у формулюванні єдиної теорії кольору. Насправді ніхто не знає, чому ми бачимо всі кольори так, а не інакше. Ми з тобою відштовхнемося від того, до чого звикли. Коли синє  — це синє, а жовте — жовте. Гаразд? Адже самі кольори, їхня зміна й від чого ця зміна залежить — здавна цікавить допитливих людей. Чому листя зелене? А чому стає жовтим або червоним? Не існує єдиної теорії кольору. Проте ми знаємо, що колір предмета залежить від того, яку саме частину світлового променю здатен цей предмет відбивати і як на цей сонячний промінь реагують електро́ни *1 атомів, з яких складається предмет. Тобто знову все залежить від електронів, найдрібніших, але важливих цеглинок Всесвіту!
З часом люди навчилися створювати чорнила, варили їх із різних плодів, добували шляхом підкислювання чи настоювання, вчилися писати глиною чи на глині, а в XVI столітті вперше виготовили простий олівець. Звичайний простий олівець, яким ти малюєш кола на математиці і підкреслюєш підмет з присудком на українській мові.
Отже, в  XVI столітті в  Борроудейлі (Англія) виявили поклади невідомої речовини, схожої на вугілля, але не горючої. На різних поверхнях вона лишала характерний чорний масний слід з металевим блиском, що легко стирався навіть пальцем. Знайдений мінера́л *2 назвали плюмбаго («схожий до свинцю»). «Нічого собі!»  — напевно, подумали тодішні хіміки, і вигадали, як і з чим змішати плюмбаго (а по-нашому графіт), щоб тодішні художники, школярі, математики, астроно́ми *3 та королі могли користуватися таким безцінним матеріалом.
Узяли мінерал, дослідили всіляко, вивчили його здатність до малювання тонкими лініями, понагострювали тоненьких стержнів, одягли їх у  дерев’яні одежинки  і... 
Відомий швейцарський природознавець Конрад Геснер задокументував першу згадку про дерев’яний олівець у своєму знаменитому трактаті про мінерали. Проте лише два століття по тому шведський хімік Карл Вільгельм Шеєле зробив історичне відкриття: плюмбаго не мав жодного стосунку до свинцю, а виявився модифікацією карбо́ну *4, близьким родичем діаманта (коштовного каменю) і був названий графітом (від грецького слова графо, γραφω — «пишу»).
1790-го року чеський виробник лабораторного посуду Йозеф Гармат випадково виявив властивості білої глини, змішаної з  дрібно помеленим графітом. Виявилося, що такий графіт тривкіший, не крихкий і не ламається від найменшого удару. Ну от, власне, відтоді простий олівець взагалі не змінився, якщо не вважати за зміну форму, розмір і спосіб зафарбовування його дерев’яного «кожушка».
Цікаво, що стержень простого олівця виготовляють із «тіста» — білої глини та дрібно помеленого графіту, замішаних із водою. Це «тісто» пропускають через тоненьку трубку, отриману паличку сушать, нарізають на стержні потрібної довжини, вмочують у розплавлений віск чи парафін, а потім вкладають у  дерев’яні половинки, які після склеювання й  перетворяться на олівці.
Як малює графіт? Внутрішня будова його кристалу — шарувата (атоми розташовані шарами, один над одним). 
І коли ведеш графітом по аркуші, то шари карбону один за одним стираються, залишаючись на папері. Таким чином лінія виходить неперервною, а ми бачимо сірий блискучий слід, який доволі легко стерти гумкою.
Кольорові олівці відрізняються від простих і за принципом малювання, і за складом суміші, з якої готують стержні.
Уяви, що ти — середньовічний аптекар (саме вони колись були хіміками та алхі́міками *5, вивчали й винаходили все нові й нові речовини та суміші). Як думаєш, із чого б ти виготовляв кольорові олівці та фарби? Згадай, що це були часи розквіту високого мистецтва, коли славетні живописці творили свої найвідоміші твори?
Роззирнися довкола. Дивись: буряк — червоний, морква — оранжева, баклажан — фіолетовий, а з маленьких бульбашок-галів — невеликих наростів-паразитів на листі дуба, можна наварити насиченого бурого пігме́нту *6, підкисливши рідину оцтом. Це природні органічні барвники. Вони навіть годяться для косметичних засобів, але не для малювання, якщо малюнок планують зберегти надовго.
Що ж тоді? Як давали собі раду тогочасні хіміки та художники, не знаючи всіх тих таємниць науки, які сьогодні знаємо ми? Природа подбала і про це.
Існує безліч сполук, які мають найрізноманітніше забарвлення. Один тільки хром зі своїми сполуками чого вартий (до речі, назва елемента походить саме від давньогрецького слова хрома, χρῶμα — «колір»). Його було виявлено як елемент, коли в поле зору західного світу потрапив червоний кристалічний мінерал крокоїт, знайдений 1761 року. Спочатку його використовували в  якості пігменту для утворення дуже стійкої та яскравої фарби, але потім із цієї речовини зуміли добути металічний хром, з  якого почалася його художня слава. Завдяки йому малювали яскраво-блакитним, насиченим коричневим, зеленим, смарагдовим, жовтим, як яєчний жовток, помаранчевим, як апельсин.
Інші елементи теж відомі людству з давніх-давен. Наприклад, сполуки ко́бальту *7 ще в  Стародавньому Єгипті та Ассирії використовували для отримання синьої фарби, якою обливали керамічні вироби. Й дотепер ці сполуки використовують для виготовлення фарби яскраво-синього, сапфірового кольору.
Тепер ти знаєш, що барви твоїм акварелям та кольоровим олівцям надають пігменти із солей різних металів, а також їхніх сумішей та розчинів. Та не лише для художників важлива кольорова хімія.
Її здобутками користуються склодуви (ти  ж любиш яскраві ялинкові іграшки?), керамісти, виробники тканин та одягу, біжутерії. Колір важливий у біології для маркува́ння *8 клітин і  мікроорганізмів, а  ще... без кольорової хімії дуже важко було б детективам-криміналі́стам *9.
Як дізнатися про склад розчину, розлитого на підлозі на місці злочину? А як визначити, де відбулася подія, маючи тільки черевик, заляпаний брудом? І  таке інше. Цей розділ хімії називається «Якісний аналіз». І саме за колірними реакціями, здатністю речовин змінювати колір розчину, випадати в осад, зависати красивими яскравими пластівцями-сніжинками або навіть здатністю забарвлювати полум’я в різні кольори — детективи-криміналісти дізнаються такі непомітні, але важливі деталі. Бо знаючи склад ґрунту на черевиках, ми можемо точно сказати, звідки саме той ґрунт (звісно, якщо маємо попередні дані про його унікальність). 
А вміючи визначити склад розчину, можемо визначити отруту, активну діючу речовину-розчинник *10 тощо.
Зрозуміло, що якісний аналіз використовують не лише у криміналістиці, але й у різних галузях хімії, фізики, фармаце́втики *11, біології, геоло́гії *12, археоло́гії *13 та медицини. І це надзвичайно захоплива робота — віднаходити заховане і розгадувати потаємне.


*1 Електро́н — складова атома.
*2  Мінера́л — природна речовина, тверді частинки поверхні нашої планети (земної кори).
*3 Астроно́м — учений, який досліджує зорі, космос.
*4 Карбо́н – хімічний елемент, основа всіх живих організмів.
*5  Алхі́мік — учений давніх часів, який міг виготовляти ліки, займався хімічними дослідами, вважався чарівником, магом.
*6  Пігме́нт — речовина, яка надає забарвлення.
*7 Ко́бальт — важкий метал сріблястого кольору з рожевим відтінком.
*8 Маркува́ння — позначка.
*9  Криміналі́ст — фахівець, який розслідує злочин, обстежуючи докази з місця події.
*10 Речовина-розчинник — речовина, яка спонукає хімічні реакції.
*11 Фармаце́втика  — наука, що вивчає питання винайдення, виготовлення, зберігання та поширення ліків.
*12 Геоло́гія — наука про тверду оболонку Землі (земну кору).
*13 Археоло́гія — наука, яка вивчає давній побут і культуру людства на підставі викопаних речових пам’яток минулого.

20, 21 травня

Опрацювання творів із " Хрестоматії сучасної української дитячої літератури для читання в 3,4класах"

Володимир Рутківський "Угода"

Перейти за посиланням та прочитати ст.171-177

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/pochatkova/hrestomatiya_ukr-lit-3-4klass.pdf

19 травня

Урок позакласного читання Іван Малкович "Як сестрички трішки скарбу знайшли"

Підручник ст.121-123(прочитати)

Біографічна довідка

Іва́н Анто́нович Малко́вич  народився 10 травня 1961 року в Березові Нижньому на Івано-Франківщині. Закінчив скрипковий клас Івано-Франківського музучилища та філологічний факультет Київського державного університету ім. Т.Шевченка. Український поет і видавець, власник і директор видавництва А-ба-ба-га-ла-ма-га. Лауреат Національної премії України імені Тараса ШевченкаЖиве і працює у Києві.

18 травня

Тема. Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом "Світ дитинства в літературі"

Виконання завдань, що у підручнику на с. 185.

14 травня

 Тема. Контрольна робота . Навичка читання вголос (усно)

Прослухати:

 Перейти за посиланням на сайт: https://drive.google.com/open?id=1YyL...

Разом з дорослими записати читання протягом  3 хвилин на відео та прислати мені.

 

13 травня

Все починається з малого. М. Сингаївський «Дощ із краплі починається»

С. 184, знайти рядки, у яких висловлено головну думку, вивчити вірш напам’ять

12 травня

Тема. Як римуються рядки. В.Рутківський "Як складають вірші"(продовження)

С. 179-183, відповідати на питання до тексту. Знайти і прочитати продовження розповіді в книжці В.Рутковського «Ганнуся. У гості до лісовика»

 

7 травня

Тема. Як римуються рядки. В.Рутківський "Як складають вірші"

— Сьогодні ми розпочинаємо ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Володимира Рутківського.

Провідний український дитячий письменник Володимир Григорович Рутківський народився 18 квітня 1937 року в селі Хрестителеве на Черкащині в родині вчителів. Його дитинство припало на воєнне лихоліття. Середню освіту Володимир Григорович здобував у Богодухівській, а згодом — Великобурімській середній школі того ж Чорнобаївського району. З цього віку хлопець відкрив у собі нахили і здібності до історичного пошуку, котрі не полишають письменника й досі, спонукаючи не просто писати цікаві історичні твори для дітей, а й відкривати до нього ще не описані, інколи й не досліджені періоди вітчизняної історії. Становленню його інтересу до українських старожитностей сприяло те, що шкільний гурток, старостою якого був Володимир, відкрив у своєму селі залишки найдавнішого на той час поселення в Україні. Вищу освіту Рутківський отримував спочатку в Одеському інституті харчової холодильної промисловості, а за два роки потому перевівся до Одеського політеху, працював на Одеському суперфосфатному заводі, проте незабаром зрозумів, що справжнє його покликання — література. Згодом В. Рутківський закінчив Вищі літературні курси в Москві.

Друкується Володимир Григорович з 1959 року, літературний стаж письменника — понад півстоліття. Мешкає, працює і творить Володимир Григорович в Одесі. 

Володимир Рутківський — лауреат премій ім. М. Трублаїні, ім. Лесі Українки, Міжнародного освітнього фонду ім. Ярослава Мудрого. Володимир Григорович Рутківський став лауреатом Національної премії України імені Тараса Шевченка за історичну трилогію для дітей „Джури” (2007-2010 рр.)

 

1. Давайте перевіримо, чи уважний ти?

— Де і коли народився письменник?

— Ким були його батьки?

— Чи відразу він став письменником?

 

2. Уважно прослухай!

За необхідності прочитай у підручнику cт.179-183

 

 

3. Пройди тестування (відповіді сфотографуй та надійшли мені)

1. Куди дивилася Ганнуся?

а) У вікно;

б) на палубу;

в) в ілюмінатор.

2. Чому вона засумувала?

а) Не було друзів;

б) був дощ;

в) було спекотно.

3. Як звали супутника Ганнусі?

а) Костя;

б) Коля;

в) Сергій.

4. Що написав автор у своїх віршах про вовків?

а) „В нашій річці ноги миють”;

б) „В нашій річці лапи миють”;

в) „Під дощем купаються”.

5. Чому супутник Ганнусі уважно розглядав двох тіточок?

а) Бо був голодний;

б) бо вони були цікаві;

в) вони були знайомі.

6. Який клас закінчила Ганнуся?

а) Третій;

б) другий;

в) перший.   

6 травня

Урок позакласного читання Іван Малкович "Золотий павучок"

Підручник ст.119-121(прочитати)

Біографічна довідка

Іва́н Анто́нович Малко́вич  народився 10 травня 1961 року в Березові Нижньому на Івано-Франківщині. Закінчив скрипковий клас Івано-Франківського музучилища та філологічний факультет Київського державного університету ім. Т.Шевченка. Український поет і видавець, власник і директор видавництва А-ба-ба-га-ла-ма-га. Лауреат Національної премії України імені Тараса ШевченкаЖиве і працює у Києві.

Словникова робота

 

Бричка старовинний різновид візка для перевезення людей, в який запрягали коней. 

Стає      Стаєнька, стайня — спеціальне приміщення для коней.

  • З якими українськими звичаями ви познайомилися сьогодні?
  • Чи подобаються вам народні звичаї?
  • Яке народне зимове свято найбільше подобається?
  • Яка лісова красуня приходить до вас у гості? 
  • Чи варто для кількаденного задоволення рубати ялинку?
  • Як треба відноситися до природи взимку?
  • Домашнє завдання. Написати твір на тему « Не рубай ялинку»

5 травня

 Тема.О.Єфімов " Тут усе є...", Е.Саталкіна "Кожний знає своє діло"

1. Попрацюй з підручником, прочитай стор. 177 -178.

2. Дай відповіді на запитання ( усно)

– Чи сподобалося вам оповідання?

– Які картини ви уявляли, слухаючи його?

– Які почуття воно у вас викликало?

3. Знайди у тексті.

– Що запропонувала Галина Іванівна?

– Як автор описує зимовий день?

– Яке завдання поставила перед учнями вчителька?

– Що робили діти?

– Чим здивував усіх Вітя Карацунька?

– Як йому вдалося побачити дива в природі?

– Кого побачила Світланка Єщенко?

4. Прочитай вірш Емілії  Саталкіної "Кожний знає своє діло". Доповни рядки словами, які римуються.

4 травня

Тема. Г.Чубач " Найрідніші голоси", С.Жупанин " Намалюю вітер", Л.Костенко " Якщо не можеш вітер змалювати..."

Підручник ст.175-176

1. Біографічна довідка

— Ганна Танасівна Чубач народилася у переддень Різдва, 6 січня 1941 року, в селі Плоске Муровано-Куриловецького району на Вінниччині в сім’ї хліборобів.

Працювала в редакціях газети „Літературна Україна” та журналу „Дніпро”. За назвою першої ліричної збірки друзі одразу ж почали називати її ясноокою Журавкою.

За ці роки у поетеси вийшло понад сорок книжок. Кілька з них адресовані дітям: „Вивчаймо самі”, „Сонячна абетка”, „Алфавітні усмішки”, „Жук малий І волохатий”, „Черепаха Аха”, „Прикмети — не секрети” та ін. Дітям полюбилися її вірші, скоромовки, лічилки для дошкільнят і молодших учнів. Нині малята залюбки вивчають у садочках і школах літери за її „Абетками” та весело-виразні вірші.

Вірші поетеси перекладено російською, англійською, німецькою, чеською, болгарською, угорською, монгольською та іншими мовами.

2.Біографічна довідка

     Степан Ілліч Жупанин народився 18 січня 1936 року в селі Іршава на Закарпатті в сім’ї селянина. Закінчив філологічний факультет Ужгородського університету. Учителював, згодом викладав в Ужгородському університеті. Отримав ступінь кандидата педагогічних наук.

Пропрацювавши в школі багато років, Степан Жупанин звернувся до творчості для дітей. Перша книжка „Бджілка” з’явилася ще 1959 року. Далі друком виходять „Сестрички-смерічки” (1962), „Гірська стежинка” (1965), „Пісні для дітей” (1974), „Світле озерце” (1975), „Ватра” (1980), „Сонечко” (1983), „Барвінок” (1983), „Смерековий край” (1985), „Лісовий світанок” (1986). Вірші С. Жупанина перекладалися російською, білоруською, чеською, угорською мовами.

Лауреат літературної премії імені Лесі Українки (1994).

У видавництві „Веселка” твори С. Жупанина друкувалися в колективних збірниках; окремими виданнями виходили „Гірська стежинка” (1965), „Світле озерце” (1975), „Лісовий світанок” (1986), „Світлячок та бджілка” (1989).

Помер 7 січня 2005 року.

 


30 квітня

Розпізнай і розвивай свої здібності

Василь Сухомлинський  "Співуча пір'їнка"

Чи сподобалась вам казка?

— Які почуття вона у вас викликала?

— Про яку пташку розповідається в казці?

— Чи чули ви колись про такого дивовижного птаха?

— Стрепет належить до родини дроф. Це великий птах із сильними довгими ногами, короткими кігтями, щоб краще було ходити і бігати у степах з високою та густою травою. Коричнево-сіре забарвлення допомагає ховатися від ворогів. А з голосом цій пташці не поталанило. Вона може лише невиразно шипіти.

 Багато прислів’їв, приказок і висловів з творів В. Сухомлинського стали крилатими.

Відновіть та поясніть їх значення.

Гарні не красиві слова, ...

не було б краси.

Якби все на світі було однакове, ...

своя співуча пір’їнка.

Рана від слова заживає, проте...

а красиві діла.

До самої вершини...

слід глибокий зостається.

У кожної людини є...

веде кам’яна стежина.

 

Вхід на сайт


Пошук

Наша адреса:

вул. Шкільна, 17,
с. Дерев'яна,
Обухівський район,
Київська область,
08724, Україна,
телефон: (04572) 3-64-22
Е-mail: dersko@ukr.net
Шукати на мапі
Лінки
Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти Київської ОДА

КНЗ КОР КОІПОПК

Український центр оцінювання якості освіти України


Лепетун. Для тих, хто хоче вдосконалювати українську мову

Правовий портал для освітян

Управління освіти Обухова

Управління освіти м.Обухова

Підгірцівська ЗОШ І-ІІІ ст.

Підгірцівська ЗОШ І-ІІІ ст.

Дерев`янська ЗОШ І-ІІ cт.
Дерев`янська ЗОШ І-ІІ ст.
Офіційний сайт Обухова
Офіційний сайт Обухова
Обухівська РДА
Обухівська РДА
Офіційний сайт Українки
Офіційний сайт Українки

Освіта в Україні і за кордоном
Освіта в Україні і за кордоном
Філологічний експрес
Філологічний експрес
Освітній портал
Освітній портал
Євро освіта
ЄвроОсвіта

Календар
«  Червень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архів записів

Дерев`янська ЗОШ І-ІІ ступенів © 2020