Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Методичні розробки

Інтегрований урок з географії та музичного мистецтва

Здоренко Євгенія Миколаївна
учитель географії,
Гудименко Тетяна Станіславівна
учитель музичного мистецтва
Дерев’янської загальноосвітньої
школи І – ІІ ступенів
відділу освіти Обухівської  РДА

 

Тема уроку: Подорож на хвилях музики. Підсумок з теми «Гідросфера».

Мета уроку:

  • Повторити і узагальнити знання учнів з теми «Гідросфера».
  • Ознайомити учнів із творчістю японського композитора Кітаро.
  • Вчити впізнавати на слух музичні твори європейських композиторів.
  • Поглибити міжпредметні зв'язки: водні простори - джерело натхнення для письменників, поетів, художників і композиторів;
  • Розвивати комунікативні навички та емоційне сприйняття; образне, логічне, просторове мислення; творчу уяву, фантазію, вокально-хорові навички, музичний слух.
  • Виховувати дбайливе ставлення до водних багатств, почуття колективізму, слухацьку увагу, музично-естетичні смаки та вподобання.

Обладнання: політична та фізична карти світу; картини із зображенням природи,  контурні карти, конверти із завданнями,  комп’ютер, DVD-диск з аудіоматеріалами до уроку, таблиці «Характер музики», портрети композиторів, пляшка, стакани, миски, лійки (з водою), соломинки.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Форма проведення: урок – подорож.

 Епіграф гри:

   Якщо ти думаєш про те, що програєш, - ти програєш.

   Якщо ти думаєш, що не зможеш, - ти не зможеш.

   Якщо ти хочеш, але боїшся, - ти не досягнеш мети.

   Успіх завжди з тим, хто його прагне.

   Вольтер Вінти.

Хід уроку.

I. Орг. момент.

Вступні слова вчителів.

Учитель географії.  Вода – це життя! Це річки, озера, моря, океани, джерела  і струмки, льодовики…  Це  краплинки  дощу  і  пухнасті  сніжинки… Вода необхідна людині  протягом  усього  життя, вона  є  невід’ємною  частиною  нашого тіла, нашої крові, є  оберегом усього живого на Землі. Значення води складно переоцінити.  Тому сьогодні  підсумовуючи  тему «Гідросфера» ми з вами  проведемо нестандартний урок, на якому підведемо підсумки з теми та познайомимося з видатними синами, що прославили свою Батьківщину – композиторами світу.

Учитель музики. На уроці ми виконаємо, послухаємо і пригадаємо деякі твори великих світових композиторів. Намагайтеся почути і визначити, як втілилася природа в музичних образах.

Учитель географії.  Настав час перевірити вашу готовність. На нас чекають вітрила! Але, щоб дістатись з Дерев’яни до моря нам потрібно сісти на літак і долетіти до Іспанії. А як же без білетів, хто хоче купити їх?

Прийом «Бліц-опитування»

Назвіть…

Найбільший океан
Найбільший острів
Найдовшу річку
Найсолоніше озеро
Найглибшу западину
Найширшу протоку
Найглибше озеро
Найбільший півострів
Найповноводнішу річку
Найвище озеро

Ну що ж білети куплені, летимо….Ой! Літак здійснює аварійну посадку в…

Учитель музики.  А в якій країні він вимушений приземлитися, нам підкаже музика. Впізнайте, будь ласка, назву  музичного твору, композитора і з якої він країни. (Звучить «Симфонія №5» Л. Бетховена).  Так, доля занесла нас у Німеччину, але заправити свій літак, щоб полетіти далі, ми зможемо лише при умові, якщо ви впізнаєте ще декілька музичних творів. Готові? Слухаємо перший твір (В. Моцарт «Симфонія № 40») Наступний твір. (Й. Бах «Прелюдія і фуга ре мінор») Улюблений інструмент Баха? (Орган) Який твір Баха ми ще з вами слухали? («Жарт» для струнних інструментів і флейти) Слухаємо далі. (Ф Шопен «Вальс») Що таке вальс? (Бальний парний танець у тридольному розмірі) Чим характерні вальси Шопена? (Вони призначені для слухання, їх не танцюють) Що Ф. Шопен ще писав, крім вальсів? (Полонези, ноктюрни, скерцо, етюди, прелюдії)  Що таке ноктюрн? (Лірична п`єса з наспівною широкою мелодією, «нічна пісня») Що таке скерцо? (Інструментальна п`єса у швидкому темпі і тридольному розмірі) І останнє завдання. (Й. Штраус «Віденський вальс») Як ще називають Й. Штрауса? (Королем вальсу) Чому? (Він створив понад 150 вальсів) Так, завдання виконали усі, тож заправляємо літак і летимо далі.

Учитель географії. Перевіримо свої знання з теми «Гідросфера» і дізнаємось про готовність команди здійснити подорож.

Прийом «Вірю – невірю»

Чи вірите ви тому, що …

  1. Гідросфера – це повітряна оболонка Землі.
  2. Найбільший з океанів – Атлантичний.
  3. Суходіл в океані (морі) – острови.
  4. Найбільший острів Мадагаскар.
  5. Води в океанах і морях перебувають у постійному русі.
  6. Найбільша западина світу – Маріанський жолоб.

 

Учитель географії. Ви відповіли на запитання і можете скористатися морським судном, щоб пройти морями Атлантичного океану. Вдома ви мали придумати як же буде називатися наш вітрильник.

Переможе той, хто дасть відповідь на питання «Яка глибина Пуерто-Ріканського жолоба.

 Отож наш корабель  вже вирушив у рейс – в далеку і нелегку морську подорож.  А хто мені скаже: хто на кораблі найголовніший? Хто першим ступає на його борт і останнім покидає його під час аварії? Правильно, це – капітан. Але, хто капітан нашого вітрильника ми дізнаємося тільки в кінці подорожі. Щоб наступної подорожі  найкмітливіший із вас зміг одягти капітанську фуражку.

По хвилях щось пливе. О, та це ж пляшкова пошта.

Прийом «Знайди помилку»

 « Це було в Тихому океані, в морі Аральському, по небу пливли спокійно білі перисті хмари, з них полив дощ, як з відра, в морі піднялися хвилі «мусони». Скоро море заспокоїлось. Вахтовий нам повідомив, що корабель наближається до острова Шрі-Ланка. Ми вийшли на берег , та не встигли зробити і пари кроків, як побачили білого ведмедя, пантеру. Ой , як ми злякалися, повернулися і побігли назад. Потім корабель вийшов у відкрите море і попрямував до Гавайських островів.»

Нам потрібно поповнити запас продуктів і ми підпливаємо до США…

Учитель музики. … де жив композитор, філософ, поет, музикознавець, художник Джон Кейдж. Чим була незвична його музика? (Так, він створював композиції із залученням звуків, які видобувалися не з музичних інструментів, а з різних предметів, які щоденно оточують людей; під струни фортепіано підкладав різні предмети, в результаті чого рояль перетворювався в мініатюрний ансамбль ударних інструментів) Який твір прославив його ім`я на весь світ? (П`єса «4`33») Які ще твори його знаєте? (П`єса «Кінець» для восьми черевиків, «Мелодія» для двох целофанових пакетів у супроводі ансамблю звичних предметів побуту (склянок, порожніх банок, ситечок для чаю) та ін.) Основна теза (думка, акцент) композитора? (Джон Кейдж казав, що будь – який звук, який ми чуємо навколо себе – це музика)  І це ми зараз із вами продемонструємо. (На столі стоять стакани, миски, лійки, пляшка, всі вони заповнені водою). (Діти шукають різні варіанти «звучання води») А тепер спробуємо зіграти нашу композицію. Як її назвемо? Я буду диригентом, а ви - моїми музикантами. Будьте уважні, слідкуйте за моєю рукою, на кого я показую, той і грає, щоб ми почули, як красиво і, головне, по – різному може звучати вода.
Виконання творчого завдання  «Музика води»
Ця чарівна милозвучна музика перенесла нас через Магеланову протоку прямо в Тихий океан.
Учитель географії. Колись, а саме 18 жовтня флотилія Ф. Маґеллана відправилась на пошуки протоки Атлантичного океану. Під час розвідки морського шляху корабель «Сан-Антоніо» втік назад до Іспанії. 18 листопада 1520 р. Маґеллан вийшов у відкритий океан. Майже 4 місяці продовжувалося дуже важке плавання, коли люди харчувалися сухарним пилом, змішаним з черв'яками, пили гнилу воду, їли волові шкіри, деревну тирсу і корабельних щурів. Почалися голод і цинга. Щоб такого не трапилося з нами, потрібно виконати завдання.

Прийом«Знайди зайве»

1.     Ніл, Конго, Амазонка, Байкал.

2.     Тихий, Індійський, Нігер, Атлантичний.

3.     Гурон, Карибське, Охотське, Берингове.

4.     Єнісей, Амазонка, Ейр, Об.

5.     Індостан, Гренландія, Скандинавський, Сомалі.

Ми не можемо рухатись далі. Чуємо сигнал SOS, який йде з боку Японії. Спішимо на допомогу. Виявляється  на горі Фудзіяма хтось викинув сміття. А ця гора для японців священна. Для туристів на Фудзіямі  варто завжди пам'ятати найголовніше правило: «Ніякого сміття!». За розкидання пакетів, пляшок туриста можуть оштрафувати і заборонити йому в майбутньому навіть підходити до території Національного парку. До слова, під час сходження на Фудзі, кожному дається спеціальний пакет: навіть не для того, щоб він туди складав своє сміття, а й для того, щоб по дорозі він поклав туди знайдену пляшку, клаптик паперу або пакет. На щастя, сміття на Фудзіямі практично немає, і туристи доходять до вершини майже з порожніми пакетами.

Учитель музики. А побувавши в Японії, ми не можемо не завітати до  японського композитора Кітаро. Послухайте його музичний твір і спробуйте дати йому назву.

Музичне сприймання  Кітаро  «By the  Sea Side»

(Учні дають назви). Чому така назва? Який характер музики? (На дошці висять таблиці «Характер музики»). Ви, майже, вгадали назву. Інструментальний твір, який ми з вами слухали називається … У чому ж геніальність цього композитора? Кітаро створює музику, не знаючи елементарної музичної грамоти. Так, він зовсім не знає нот, а музику записує своїм власним способом. Кітаро – людина – оркестр, тобто він вміє грати на гітарі, флейті, барабанах, клавішних інструментах.  Грати на цих інструментах він теж навчився сам. Кітаро закінчив Вищу Комерційну школу, а став чудовим музикантом і композитором. Крім того, він – режисер, фотограф, професіональний піротехнік. Кітаро каже: «Я черпаю натхнення з різних джерел. У мене немає ні телевізора, ні радіо, я не читаю газет… Буваючи в місті, я люблю пройтися по дуже людній вулиці і поспостерігати за натовпом, прислухатися до неї. Але через три – чотири дні я відчуваю, що потрібно виїжджати звідти в гори, на узбережжя, куди – небудь. Там я вбираю в себе різні звуки – вітру, замерзлої води, падаючих водяних крапель»…От і ми з вами візьмемо приклад з композитора  і вирушимо в подорож по Індійському океану
Учитель географії. Щоб  вирушити в подорож по Індійському океану нам потрібно виконати завдання.

Прийом «Мозковий штурм»

  1. Що таке болото?
  2. Які води називають термальними?
  3. Що таке басейн річки?
  4. Які води називаються міжпластовими?
  5. Що таке притока річки?
  6. Які води називають мінеральними?
  7. Що таке верховодка?
  8. Як називається початок і кінець річки?
  9. Що таке межень?

Походження назви океану пішло від загадкової країни, до якої мандрували європейці в давнину. – Індії. В ній побували Васко да Гама, Марко Поло, Афанасій Нікітін.

Учитель музики. Мандрували ми з вами сьогодні океанами, побували в багатьох країнах. Хочеться згадати ще одну. Хтось до неї може дістатися за день, хтось за місяць, хтось за рік. А хтось добирається до неї все життя. І це Країна Мрій, про яку нам заспівають наші учні.

Виконання пісні. Музика Л. Бражнікової, слова Ю. Рибчинського «Країна мрій»

Учитель географії. Повертаємось додому. Але що це, до нас летить поштовий голуб.

Лист лемура

Корінні жителі Мадагаскару вірять у містику. Вони вважають, що лемурами стають душі померлих людей. Саме тому до  нас лемурів відносяться трепетно і дбайливо. І вважається, що вбивши лемура, можна загубити дух рідних. Ми дуже любимо їсти всілякі фрукти та овочі , комах та маленьких ящірок. А от лемури, які живуть в домашніх умовах дуже люблять йогурти, а  нам теж хочеться, допоможіть скуштувати.

Прийом «Географічний практикум»

Конкурс біля карти .Назвати і показати на карті об’єкти, що починаються буквою  «А», «С», «Б», «К»(робота в парах).

Учитель музичного мистецтва

Від чого на уроці ви отримували задоволення?

Чи дізналися про щось нове?

Чи хотіли б ще побувати на інтегрованомц уроці?

Підс умок уроку:

Учитель географії.  Настав вирішальний момент. Зараз ми дізнаємося, хто ж покине наш корабель останнім(відкриваємо конверт).

Капітаном стає найдалекоглядніший, найкмітливіший, найсміливіший член нашої команди, …той хто отримає за  контрольну з теми «Гідросфера» найвищий бал.

Я вітаю вас! Спокійного і щасливого плавання вам у життєвому морі, попутного вітру. Пливіть щасливо, довго і натхненно, не сідайте на підводні коралові рифи і не потрапляйте в небезпеку.

 Учитель музики.

Урок закінчено! До нових зустрічей!

 

Категорія: Методичні розробки | Додав: Direktor (21.04.2016)
Переглядів: 154 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar