Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Методичні розробки

Методичні рекомендації щодо святкування Дня космонавтики

До відома учителів та класних керівників! 


Навчально-методичний кабінет математики і фізики Київського обласного інституту  післядипломної освіти педагогічних кадрів  рекомендує провести у квітні 2014 року в загальноосвітніх навчальних закладах різноманітні тематичні заходи, присвячені Дню космонавтики. 

У квітні 2014 року в загальноосвітніх навчальних закладах рекомендуємо провести урок, присвячений 53-й річниці польоту Ю.О.Гагаріна в космос. 

Мета уроку: поширення основ астрономічних знань серед учнівської молоді, популяризація досягнень космонавтики, розвиток інтересу школярів до технічної творчості; виховання в учнів поваги до героїчних звершень попередніх поколінь, піднесення патріотичної свідомості молоді. 

Варіанти форм проведення уроку: 
-    стандартний урок;
-    урок-подорож;
-    усний журнал; 
-    засідання «круглого столу»; 
-    дискусійний клуб; 
-    інтелектуальна гра;
-    урок-вікторина. 

Особливості проведення уроку в класах основної та старшої школи

У процесі проведення уроку в класах основної школи можна дати випереджаюче завдання: дібрати фотокартки, пов’язані з ім’ям Ю.О.Гагаріна, зробити малюнки на астрономічну тематику, підготувати повідомлення «Знаєте, яким він хлопцем був?», «Політ у космос», «Нагороди та звання», «І пам’ятає світ його політ», «Космос та сьогодення». 

Урок доцільно почати з відеозапису старту ракети «Восток» та аудіозапису пісні О.Пахмутової «Знаете, каким он парнем был?». 

Із метою формування в учнів життєвого ідеалу, виховання якостей активного громадянина, доречно поставити запитання: «Чому саме Гагарін полетів першим у космос?», «Які риси характеру повинна мати людина, щоб стати героєм?»; методом «мозкового штурму» визначити основні правила самовиховання, які допоможуть досягти успіху та перемог, бути всебічно розвиненою особистістю. 

На основі підібраного ілюстративного матеріалу учні можуть розповісти про досягнення сучасної української космонавтики. 

Якщо урок буде проведено у формі гри, вчитель може запропонувати учням відповісти на запитання вікторини з астрономії та космонавтики. 

Із метою використання міжпредметних зв’язків та застосування інформаційно-комунікаційних технологій під час підготовки уроку в старшій школі доречно дати учням випереджувальне завдання (наприклад, розробити комп’ютерну презентацію про життя та діяльність Ю.О.Гагаріна).

У межах розкриття теми про розвиток космонавтики учитель може організувати роботу учнів з першоджерелами: «Про запуск першого радянського супутника Землі. Із повідомлення ТАРС. 5 жовтня 1957 року». 

Разом із цим, матеріали про політ у космос Ю.О.Гагаріна можна представити у формі засідання «круглого столу» або дискусійного клубу, під час яких висвітлити значення першого польоту людини в космос, обговорити досягнення та проблеми розвитку аерокосмічної галузі. 
Доречно пов’язати навчальний матеріал із сучасним станом та перспективами космонавтики в Україні.

Проведення уроку у формі вікторини  мотивує учнів до вивчення астрономії, розширює світогляд і одночасно забезпечує зворотній зв’язок.

Одночасно у загальноосвітніх навчальних закладах можна провести наступні тематичні заходи: 
-    тиждень космонавтики; 
-    виховні години «Перший космонавт планети»; 
-    учнівські наукові конференції «Космос відомий і невідомий»; 
-    учнівські семінари, присвячені розгляду проблем сучасної космонавтики; 
-    наукові читання з питань розвитку космонавтики в Україні; 
-    перегляд науково-популярних відеофільмів відповідної тематики; 
-    зустрічі учнів з ветеранами космонавтики; 
-    виставки творчих робіт, рефератів, присвячених 53-й річниці польоту в космос; 
-    конкурси учнівських малюнків «Космічні фантазії»; 
У кабінетах фізики та астрономії загальноосвітніх навчальних закладів до інформаційних куточків і стендів доцільно внести матеріали «12 квітня – Всесвітній День космонавтики». 

Інформаційні матеріали

Розвиток космонавтики в Україні.


Леонід Костянтинович Каденюк, перший космонавт незалежної України
  

У теперішній час однією з найперспективніших галузей України є авіаційна промисловість. Вона налічує 43 підприємства, на яких працює близько 100 тис. людей. Далеко за межами країни відомі авіаційні конструкторські бюро – АНТК ім. Антонова (Київ), «Прогрес» ім. Івченка (Запоріжжя), авіабудівні заводи Києва та Харкова, «Мотор-Січ» (Запоріжжя) та інші. Їхніми зусиллями створені унікальні крилаті машини: реактивні пасажирські літаки Ан-140 та Ан-148, транспортні літаки Ан-225, названий «Мрією», та Ан-124 – «Руслан», літак полярної авіації Ан-74 та багато інших. 

Україна – визнана в світі космічна держава. Вона входить до п'яти провідних країн на ринку космічних послуг і технологій. До української ракетно-космічної галузі входять 40 підприємств. Провідним центром серед них є всесвітньо відоме конструкторське бюро «Південне» та виробниче об'єднання «Південний машинобудівний завод» у Дніпропетровську. Там створюють та серійно виробляють ракети-носії, космічні апарати, системи управління, орієнтації і траєкторних вимірювань. Великий внесок в освоєння космічного простору зробили такі видатні вчені країни, як С.Корольов, В.Челомей, М.Янгель, Ю.Кондратюк, В.Уткін. 
Досягнення України в ракетно-космічній галузі дозволили їй разом із США, Росією та Норвегією взяти участь у спільному міжнародному проекті «Морський старт» для запуску в Тихому океані космічних супутників різного призначення. Крім того, наша країна бере участь у міжнародних проектах створення орбітальних станцій «Альфа» та «Мир», у програмі «Глобастер», яка передбачає запуск 36 супутників за допомогою українських ракетоносіїв «Зенітів». 

«Протягом кількох років у Радянському Союзі ведуться науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи зі створення штучних супутників Землі. В результаті великої напруженої роботи науково-дослідних інститутів і конструкторських бюро створений перший в світі штучний супутник Землі.

4 жовтня 1957 року в СРСР проведено успішний запуск першого супутника. За попередніми даними, ракета-носій надала супутнику необхідну орбітальну швидкість близько 6000 метрів в секунду. В даний час супутник описує еліптичні траєкторії навколо Землі та його політ можна спостерігати в променях…Сонця за допомогою найпростіших оптичних інструментів (біноклів, підзорних труб і т. п.). 

Згідно з розрахунками, які зараз уточнюються прямими спостереженнями, супутник буде рухатися на висотах до 900 кілометрів над поверхнею Землі; час одного повного обороту супутника буде 1 година 35 хвилин, кут нахилу орбіти до площини екватора дорівнює 65° ... 
Супутник має форму кулі діаметром 58 см і вагою 83,6 кг. На ньому встановлено два радіопередавача, безперервно випромінюють радіосигнали з частотою 20,005 і 40,002 мегагерц (довжина хвилі близько 15 і 7,5 метра відповідно) ...». 

Список рекомендованої літератури

1.    Всемирная энциклопедия космонавтики. – М., Военный парад, Т.1, 2002. – 504с. 
2.    Всесвітній день авіації і космонавтики // Розкажіть онуку, № 3, 2010. – С. 59-63. 
3.    Дню космонавтики присвячується // Шкільна бібліотека, № 8 (116) квітень 2008.–С. 28-30. 
4.    Покровский Б.А. Космос начинается на Земле. – М., Патриот, 1996. –494с. 
5.    Україна – космічна держава // Розкажіть онуку, № 3, 2008. – С. 23. 

Джерело

Категорія: Методичні розробки | Додав: Ayverso (14.03.2015)
Переглядів: 297 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar