Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Методичні розробки

Тиждень хімії та біології в школі

 

Сторожик Валентина  Іванівна

вчитель біології та хімії

Дерев’янської  ЗОШ  І - ІІ ступенів

 Відділ освіти Обухівської  РДА

Творчий проект

Тиждень хімії та біології в школі

                 Мета:

- Ознайомити та розширити кругозір учнів з різноманітності знань хімії та біології.

- Навчити учнів  турботи про своє здоров’я

-  Формувати в учнів екологічну культуру.

- Розвивати інтерес до  природничих наук .

 - Виховувати любов до живої природи та її охорону.

План

проведення  тижня хімії та біології  в школі

Понеділок – 28. 03. 2016

  1. Шкільна лінійка по відкриттю Тижня хімії та біології
  2.  Оголошення  конкурсу   малюнків  "Ми частина  живої  природи"  1 – 4 класи 
  3. Створення міні - проектів кімнатних рослин  «Краса навколо нас» (протягом тижня)   5 – 9 класи

Вівторок  - 29.03. 2016

  1. Інтерактивна гра « Як не захворіти на грип»   3 -4 класи
  2. Розгадування кросвордів     - бажаючі учні 5 – 9 класів

Середа – 30. 03. 2016

  1. Виставка літератури  «Екологія»  
  2. Вікторина  «У світі природи»        5 – 6 класи                            

Четвер – 31.03. 2016

          1. Розважально-пізнавальна гра “Поле – чудес”  7 -9 класи

          2. Підведення підсумків конкурсів малюнків

П’ятниця – 01.04.2016

       1.Захист проектів  «Краса навколо нас»    5 – 9 класи

  2. Підведення підсумків тижня.

Ітерактивна гра «Як не захворіти на грип»

Обладнання: умовний мікрофон, два іграшкових телефони, аркуші,  зашифровані прислів’я.

ХІД ЗАНЯТТЯ

1. Хвилинка психологічного настрою.

Якщо хочеш здоровим бути,

Правило запам’ятай:

Сам про своє здоров’я дбай, -

На лікарів цю турботу не перекладай.

Лікарі лікують хворих,

Здоров’я вони не творять.

Людина повинна сама

Дисциплінована бути і вольова.

2. Оголошення теми і завдання

- З приходом  весни,  коли ще   прохолодн і лише на сонечку  тепло,люди хворіють на грипп та на простудні  хвороби. Наше завдання – вияснити, чому виникає грип, які шляхи його поширення і що можна зробити, щоб не захворіти.

3. Вправа «Мікрофон».

- За умовами цієї вправи говорить той, хто тримає мікрофон, решта слухають, не перебивають.

Напевно, вам доводилося хворіти на грип. Як ви вважаєте, чому ви хворіли?

(Діти висловлюються по черзі і передають мікрофон один одному.)

4. Міні-лекція.

- Навколо нас у зовнішньому середовищі знаходиться велика кількість невидимих  для ока живих істот. Їх можна побачити лише за допомогою спеціальних приладів – мікроскопів, які у тисячу та мільйон разів збільшує зображення. Збудники грипу вчені та лікарі побачили під дуже сильним мікроскопом і назвали його вірусом.

- Сьогодні відомо, що грип  може передаватися від людини до людини повітряно-крапельним шляхом під час кашлю, чхання, розмови. На грип хворіють у всьому  світі, навіть у тропіках, до того ж захворюваність там не залежить від пори року. У нашій місцевості основна маса захворювань на грип припадає на період з листопада до березня.

Найнебезпечніший вірус грипу типу А та A(H1N1). зазвичай він має сферичну форму і  виступи на поверхні. Потрапивши до клітини людини, вірус починає розмножуватися так стрімко, що за якихось десять годин утворюється від 100000 до мільйона нових «копій» вірусу, які позвивають клітину з середини.

У цьому вірусу є одна небезпечна особливість – він дуже швидко змінюється. Так як вірус грипу розмножується значно швидше, ніж вірус ВІЛ, багато його «копій» дуже відрізняються від «оригіналу». Деякі «копії» відрізняються настільки, що наша імунна система не може їх виявити. Ось чому щороку нам доводиться стикатися з різними видами грипу.

Хоча лікарі рекомендують робити щеплення від грипу, проте це не найкращий вихід

Читання вірша «Поради лікаря Нехворійка»

Послухайте вірш і складіть правила запобігання захворювання на грип.

Чудовий лікар Нехворійко

У місті нашому живе.

Дасть вам пігулку чи настійку –

Здоров`я буде як нове.

Він повідомив: «Лютий ворог

До міста нашого пробравсь.

Це грип. Можливо, дуже скоро

Він завітає і до нас.

Як нам від грипу вберегтися?

По-перше, ти запам`ятай:

Побережись, не застудися!

На вус, як кажуть, намотай,

Що у застудженому тілі

Грип швидше візьметься за діло.

В теплі ж незатишно йому.

По-друге, руки мий. Чому?

Руками ти за все хапався,

Звичайно, вірусів набрався.

Тепер додому їх приніс.

Вони потраплять в рот в ніс!

Це лихо треба зупинити!

Хутчіш із милом руки мити!

По- третє, їжте всі часник.

Щоб вірус  грипу зовсім зник:

Цей вірус часнику боїться.

Запам`ятайте, знадобиться!

Нарешті, всім потрібно знати,

Що здатний вірус цей літати.

Хтось хворий кашлянув чи чхнув,

Чи просто біля вас зітхнув –

Хворобу вірус вже поніс

Прямісінько до вас у ніс!

Та ватно-марлева пов`язка

Врятує вас! Носіть, будь ласка!

Наш добрий лікар Нехворійко

Завжди навчає малюків:

«Щоб вам не знадобились ліки,

Любить своїх помічників!

Це мед, малина і калина,

А ще цибуля і часник,

Смородина, лимон, шипшина.

Природа – справжній чарівник!

Запам’ятайте, що рослини –

Природні ліки, справжній дар!

В них – мінерали, вітаміни –

Здоров’я і життя нектар!»

Наш добрий лікар Нехворійка

Нам розповів про чистоту:

Потрібно з милом руки мити,

Бо це – з мікробами війна.

Як часто змушує хворіти

Рука, коли вона брудна!

А ще сказав наш мудрий лікар.

Що щирий і веселий сміх

І гарний настрій наш – теж ліки,

Найкращі від хвороб усіх!

6 Вправа « Поради для здорових»

Робота в парах (створення пар)

- Що ви могли порадити людині, аби не захворіти на грип? Протягом 3 хвилин складіть поради для здорової людини.

Діти записують свої поради на аркушах паперу і передають їх вихователю. Педагог озвучує записи.

 7. Вправа «Телефон».

Робота в парах.

- Якщо хтось з класу все ж таки захворів на грип, його треба підтримати, поцікавитися його самопочуттям. Проте, щоб уникнути прямого контакту з хворим, краще йому зателефонувати. Можна поцікавитися здоров’ям, як проходить лікування, дати корисні поради, як швидше одужати, поділитися чимось цікавим, що відбувалося в школі, поки товариша не було.

Умовна розмова по телефону відбувається між здоровим і хворим. Діти самостійно розподіляють ролі, добирають запитання та відповіді. На підготовку діалогу відводиться 2-3 хвилини. Діти виходять до дошки парами і демонструють свої розмови по телефону.

8. Вправа «Літературна морока»

 - Знайдіть другу половину прислів’я.

1.Здоров’я –                                                                було б здоров’я.

2.Світ великий –                                                        як готові гроші.

3.Ліпше здоров’я,                                                       половина здоров’я.

4.Весела думка -                                                         ці найбільший скарб.

9. Підсумок заняття.

- Отже, сьогодні ми не лише дізналися про  вірус грипу, а й вчилися діяти у складній ситуації: як не заразитися від хворого, як лікуватися, якщо захворів, як спілкуватися з хворим на грип. Бажаю вам дотримуватися тих порад, які ви складали для здорової людини, і бути здоровими та життєрадісними

Подорож до замку  цариці «Хемі»  1 -2 класи

Дослід 1. Хімічний вулкан

Матеріали та обладнання: кристали амоній дихромату, етиловий спирт, металевий лист, фарфорова ступка, ложка, піпетка, скляна паличка, дерев’яна скіпка

Інструкція для виконання досліду

1 1.  У фарфоровій ступці розтерти 50 грам оранжево-червоних кристалів амоній дихромату

2 2. Отриманий порошок висипати на велику металеву підставку і надати форму гірки

3  3.Зробити паличкою лунку на вершині гірки

4   4. У лунку влити 1-2 мл етилового спирту і підпалити

Результат: від горіння спирту починає бурхливо розкладатися амоній дихромат. При цьому викидаються яскраві іскри і «вулканічний попіл».

Дослід 2. Дим без вогню

Матеріали та обладнання: нашатирний спирт, концентрована хлоридна кислота, 2 циліндри

Інструкція для виконання досліду

1)   Ополоснути циліндри нашатирним спиртом та хлоридною кислотою

2)   Прикласти і стиснути циліндри отворами

Результат: виникає дим, що складається з маленьких кристалів нашатирю – амоній хлориду.

Дослід 3. «Фейєрверк»

Матеріали та обладнання: калій перманганат, деревне вугілля, порошок заліза, порцелянова ступка, ложка, дерев’яна скіпка, хімічний стакан

Інструкція для виконання досліду

1)   Невелику кількість калій перманганату подрібнити у порошок

2)   Подрібнити таку ж кількість деревного вугілля

3)    Змішати складники (порошок заліза, кальцій перманганату, деревного вугілля) і підпалити

 Результат: коли маса розжаритися, то будуть виділятися іскри

Дослід 4. Визначення вітаміну А в соняшниковій олії

Матеріали та обладнання: соняшникова олія, розчин ферум (ІІІ) хлориду, 2 пробірки, піпетка

Інструкція для виконання досліду

1)    У 2 пробірки налити соняшникової олії (рафінованої та нерафінованої).

2)    Додати 2-3 краплі 1% розчину ферум (ІІІ) хлориду

Результат: з’являється яскраво-зелене забарвлення у разі наявності вмісту вітаміну А.

Дослід 5. Визначення вітаміну С в яблучному соку

Матеріали та обладнання: яблучний сік, вода, крохмаль, йод, 2 пробірки, піпетка

Інструкція для виконання досліду

1)    У 2 пробірки налити по 2 мл яблучного соку (консервованого та свіжовіджатого)

2)    Додати води до 10 мл.

3)    Приготувати та влити крохмального клейстеру (1 г крохмалю на склянку води)

4)    По краплях додавати 5 % розчин йоду до появи стійкого забарвлення протягом 10-15 с.

Результат: з’являється синє забарвлення. Молекули аскорбінової кислоти легко окислюються йодом. Як тільки йод окиснить усю аскорбінову кислоту, наступна краплина, прореагувавши з крохмалем, забарвить розчин в синій колір.

Дослід 6. Визначення вітаміну D в риб’ячому жирі або курячому яйці

Матеріали та обладнання: риб’ячий жир, розчин брому, пробірка, піпетка, скляна паличка

Інструкція для виконання досліду

1)    У пробірку влити 1 мл риб’ячого жиру

2)   Додати 1 мл розчину брому

Результат: з’являється зеленкувато-блакитне забарвлення у разі наявності вітаміну D.

Дослід 7. «Фараонові змії»

Матеріали та обладнання: річковий пісок, сода, цукрова пудра, етиловий спирт, тарілка, ложка, скіпка, хімічний стакан

Інструкція для виконання досліду

11.     На тарілку насипати 3-4 столові ложки сухого просіяного річкового піску та зробити з нього гірку із заглибленням на вершині.

2 2.   Пісок просочити етиловим спиртом, а на вершину гірки покласти добре розтерту суміш цукрової пудри (13г) та питної соди (2г).

3  3.  Підпалити

Результат: через 2-3 хв. на поверхні суміші з’являться чорні кульки, а всередині – чорна рідина. Коли майже весь спирт згорить, суміш почорніє, а з піску повільно виповзе «чорна змія». Вона тим довша, чим довше горить спирт. У полум’ї палаючого спирту цукор плавиться й обвуглюється, а вуглекислий газ, що виділяється з соди, рухає палаючу масу

Вікторина "У світі природи"     5 – 6 класи

Для проведення вікторини потрібно обрати журі в складі :

 Савіцької Т.Г., Овдієнко Ю.Ю. та Токарєвої Наташі

І тур

Питання для першої команди.

1.Вода в твердому стані? (лід).

2Самий найшвидший ссавець? ( гепард).

3.Найбільший птах? (страус 2,7 м , 156 кг).

4.Сполучення брому і гідрогену? (бромідна кислота).

5.Самий більший ссавець? (синій кит).

6.Чи п’ють жаби воду? (ні).

7.У якої риби очі з однієї сторони? (камбала).

8.Земноводне, тіло якого покрите панциром? (черепаха).

9.Найбільша органела клітини, що зберігає спадкову інформацію? (ядро).

10.Чим розмножується суниця? (вусами).

Питання для другої команди.

  1. Сама висока тварина? (жираф).
  2. Земноводна тварина з довгим, вузьким тілом без кінцівок? (змія).
  3. Який час утопаюча людина може знаходитися під водою, щоб ї можна було спасти? (5 – 6 хвилин).
  4. Ссавець – хижак із родини кошачих, який на вухах має кісточки? (рись).
  5. Найпоширеніша природна сполука? (вода).
  6. Чи правда, що арахіс має підземні квіти і плоди? ( да, земляний горіх).
  7. Чи правда , що від жаб на шкірі утворюються бородавки? (ні).
  8. Наука, що вивчає життя на Землі ? (біологія).
  9. Чим розмножується часник і цибуля? (цибулинами).
    1. .Яким газом дихають живі організми?( киснем)

ІІ тур   Загадки «ХВОСТАТА ВІКТОРИНА»

 Відгадайте тварину  за описом її  хвоста.

Для І команди

1.Цьому  чудовому  стрибуну його хвіст допомагає тримати рівновагу.

(Кенгуру)

2. На хвості цього представника сімейства котячих є пухнастий  пензлик .

(Лев)

3. Його хвостик влітку сірий, а взимку білий.

(Заєць)

4. Ніс п'ятачком, хвостик гачком.

(Свиня)

5. Її пухнастий рудий хвостик весело миготить між зелених гілок і служить своїй господині парашутом під час стрибків.

(Білка)   

6. Він ловив хвостом рибу в ополонці.

(Вовк)

7. У цього велетня ніс набагато довше, ніж хвіст.

(Слон)

8. Її довгий пухнастий хвіст добре замітає сліди своєї хитрої господині, особливо на снігу.

 (Лисиця)

9. Для цього річкового будівельника його хвіст є і кермом, і веслом, в ньому він накопичує жир на зиму.

(Бобер)

10. Цю тварину  легко впізнають за чорними кільцям на його хвості, число яких коливається від 5 до 10.

 (Єнот)

Для ІІ команди

 

1 .Під хвостом цієї тварини є залоза, яка містить дивно огидно пахучу рідину, яку він выпрыскивает, піднявши хвіст, на противника.

(Скунс)

)

2. Одним помахом хвоста вона розбила золоте яєчко.

(Миша)

3. Ця колюча тварина починає трясти хвостом при зустрічі з ворогом. Довгі голки при цьому відриваються і летять на всі боки.

(Дикобраз)

4.Хвіст цієї красуні дав назву жіночій зачісці. А її хвіст розчісують, підстригають, кучері і заплітають у коси.

(Кінь, зачіска - кінський хвіст.)

 (Ослик, а звали його Іа.)

5. Чоботи зі шпорами, хвіст з візерунками.

(Півень)

6. Голос у цього птаха жахливо противний, зате хвіст найкрасивіший.

(Павич)

7. Ця птиця на своєму хвості розносить новини по лісі.

(Сорока)

8. Цей пернатий лікар в момент звалився б з дерева, якби не тримався за стовбур кігтями і, звичайно ж, хвостом, який служить йому підпорою.

(Дятел)

9. Йому хвіст допомагає полювати. Удар його хвоста небезпечний навіть для великих тварин. Покритий роговими пластинками, він важкий, як колода. Потужним хвостом це тварина збиває жертву з ніг, підкидає вгору і ловить величезною зубастою пащею.

(Крокодил)

10. Вона не боїться втратити хвіст, тому що обов'язково виросте новий. (Ящірка)

ІІІ тур. «Далі, далі ….»

         Запитання для І команди.

  1. Рідка в нормальних умовах , а при нагріванні перетворюється на пару? (вода).
  2. Найменший птах на Землі? (колібрі).
  3. Що утворюється у листках рослин  при фотосинтезі  ? ( кисень і крохмаль).
  4.  Які найпоширеніші гірські породи є в нашій місцевості ? (пісок і глина).
  5. Наука, яка вивчає рослини? (ботаніка).
  6. Рослина, яка в’ється? (ліана).
  7. Одноока ракоподібна тварина? (циклоп).
  8. Яка риба із ряду акул подібні, має назву давнього виду холодної зброї? (риба  меч).
  9.  Чим розмножується картопля? (бульбами).
  10. Чому потрібно дихати через ніс, а не через рот? (тому що в носовій порожнині  волоски, які утримують пил та мікроорганізми, тобто в носовій порожнині відбувається очищення, зволоження і зігрівання).
  11. Які органи чуття найкраще розвинені у кішок? (вуса).
  12. Збільшення кількості особин будь – якого виду організмів тим чи іншим способом? (розмноження).
  13. Наука, яка вивчає  рослин? (біологія).
  14. Які 4 хімічні елементи входять до складу живого? ( Н, О,С, N)

Запитання для ІІ команди.

1.  Які  гази утворюють Сонце? (водень і гелій)).

2.По яких судинах рухається кров у людини? ( артерії і вени)).

3. Наука, яка вивчає тварин? (зоологія).

4. Що означає термін « транспірація»?( випаровування води).

8. До якого типу інфекцій відносять грип? (вірусна).

9. Наука, яка вивчає гриби? (мікологія).

11.Чим розмножуються тюльпани? (цибулинами).

12. Під якою рослиною,за легендою, треба копати, щоб знайти скарб? (папоротник).

13. Як називають самку павука, яка після спаровування вбиває самця? (чорна вдова).

14.  Яка наука вивчає  речовини та їх перетворенн?. (хімія)

ІУ тур  ЗАГАДКИ ПРО РОСЛИН

І команда

1.Сині зірочки пухнасті

   Виглядають з жита,

   Мов веселі оченята.

   Як їх не любити? (Волошки)

2.Ми у лісі проживаєм,
   Дзвоном сонце зустрічаєм. 
   Маєм гарні сині очки, 
   Називаємось ...   (дзвіночки)
3.Навесні вона в теплі
   Проростає з - під землі.
   Має стан стрункий та вроду 
   І дарує насолоду. (Квітка)
4.Перша квіточка весняна
   Тихо під сніжком куняла.
   Дмухнув вітерець тепленький,
   І з'явився цвіт біленький. (Підсніжник)
5.Із перлин разочок,
   Зелений листочок.
   Аромат духмяний
   Тішить ліс весняний.(Конвалія)
ІІ команда
1.Не оса, а жало має,
   Не вогонь, а обпікає.
   Коли йдете в ліс гуляти,
   Обминіть її, малята.(кропива)
2. Сонечко в траві зійшло,
   Усміхнулось,розцвіло.
   Згодом стало біле - біле
   І за вітром полетіло (кульбаба)
3.Одяглась у біле плаття,
   Примостилась на лататті.
   Задивилася у воду
   На свою чудову вроду.(Водяна лілія,латаття)
4. Яскраві пелюстки
   І запах пречудовий.
   Нам хочеться усім
   Побачити їх знову. (квітка)
5.Він беззубий, а кусає,
   Він безрукий, а хапає, 
   Ще й причепиться міцненько
   До штанців і до спіднички. (реп’ях)

Розважально-пізнавальна гра “Поле – чудес” (для учнів 7 - 9 класів)

 Добрий день, дорогі друзі! Сьогодні до нас у школу завітала всім відома гра “Поле-чудес”. Учасниками сьогоднішньої гри є знавці хімії та біології, а також ті – кому подобаються ці предмети і хто побажав перевірити свої знання з них. І так, ми запрошуємо перших учасників нашої гри – першу трійку гравців. Ними стали:__________________________________________________ ____________________________________________________________________ Протягом гри ви нам будете розповідати про себе, а зараз уважно прослухайте завдання першого туру. Перед вами слово, що позначає один із способів розділення сумішей.

 Д И С Т И Л Я Ц І Я

У цьому слові 10 букв.

 І так прошу першого учасника – ваш хід. Поки визначається результат вашого ходу, ми хотіли б запитати: 1. Чому ви вирішили прийняти участь у нашій грі? 2. Чим ви цікавитесь у вільний час? 3. Ким бажаєте стати після закінчення школи? (І так продовжується доки не буде відгадане слово) Ось і є перший учасник нашої фінальної гри. Ним став (стала) _______________ Всіх учасників ми дякуємо за участь у нашій грі.

ІІ тур. Запрошуються учасники ІІ туру нашої гри: _______________________________ ____________________________________________________________________ Завдання другого тура таке: як називаються процеси, що відбуваються у всіх живих організмах (і тварин і людей), а також можуть відбуватися і між хімічними речовинами, у природі. Їх можна провести в лабораторії.

 О К И С Н Е Н НЯ

Будь ласка, слово надається першому учаснику. Що ви нам можете розповісти про себе? А якби ви потрапили у хімічну лабораторію, який би дослід ви хотіли провести? Про що хотіли б дізнатися? (Гра продовжується) Вітаємо вас з перемогою в другому турі, а значить ви стали учасником нашої фінальної гри. І так другий учасник фінальної гри – це _____________________

ІІІ тур. Гра продовжується. І ми раді привітати наших слідуючих учасників: ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________ Для вас ми підготували таке завдання: Ви повинні відгадати назву хімічного елемента, який є необхідним для живлення рослин і тому він входить до складу  багатьох мінеральних добрив.

 Н І Т Р О Г Е Н

Завдання зрозуміло, починаємо третій тур. Перший учасник вам слово. Розкажіть нам про себе. (Гра продовжується) А ось наш і третій переможець. Ним став (стала) _________________________

Гра з глядачами. Назва якого хімічного елемента входить до складу назви письмової приналежності. Слово складається з 5 літер.

Г Е Л І Й

Фінальна гра. Ось нарешті і фінальна гра. В неї вийшли слідуючі учасники: Переможець першого туру _______________________________ Переможець другого туру ________________________________ Переможець третього туру _______________________________ Ви гарно справились з першим етапом, тому завдання наступного туру, фінального буде трішки складнішим. І так, увага. Це назва речовини, яка входить до складу всіх живих організмів (тварин, людей, рослин). Це слово  складається із   7 літер, ви його  можете почути на уроках біології, хімії, а також в лікарні, аптеці.

Г Л Ю К О З А

 Слово першому фіналісту. Чи ви мріяли потрапити у фінал? Що ви чекаєте від фінальної гри? (Гра продовжується) А ось і переможець нашої сьогоднішньої гри. Ним став (стала) _______________________________________ Ми вас вітаємо. За нашими підрахунками ви отримали ________ балі. Кожен наш бал дорівнює шкільному балу. Їх ви можете отримати на уроках хімії протягом будь якої теми.

За умовами нашої гри, ми вам повинні запропонувати супер-гру. Якщо ви її виграєте, то всі зароблені бали залишаються за вами і плюс супер-приз, який ви самі виберете. Якщо ж ви не виграєте супер-гру, то залишитесь переможцем нашої гри, але виграні призи залишаються в нашій грі “Поле-чудес”. І так, ви граєте в супер-гру?

 Добре, тоді ми вас познайомимо з супер-призами:

1. “Супер-ручка “Відмінниця”.

2. “Супер-олівець “Сам пишу і сам стираю”

3. “Супер набір шпаргалок з біології” (таблиця)

4. І звичайно “Міні-автомобіль”

 Що ж повелінням долі ви можете отримати …………………….., якщо за одну хвилину відгадаєте прізвище вченого, який зробив величезний внесок у розвиток хімії як науки.(слово  із 9 літер)

 Л О М О Н О С О В

Ви можете назвати 3 букви. І так, ваші букви:….. Відкриємо ті букви, які є в цьому слові. Ви можете назвати це слово зараз, чи вам потрібна хвилина на роздуми. Будь ласка, ваш варіант.

 (Підведення підсумків гри)

Категорія: Методичні розробки | Додав: Direktor (01.04.2016)
Переглядів: 1506 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar