Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Виховання

Година спілкування класного керівника

Здоренко Євгенія Миколаївна,

заступник директора з НВР

Дерев’янської ЗОШ І-ІІ ступенів

відділ освіти Обухівської РДА

 

«Формула успіху»

(година спілкування з учнями 9-го класу)

 

Важливою проблемою підліткового віку є визначення структури мотиваційної сфери, якою керуються підлітки в практичній і в навчальній діяльності. Як відомо, що для підлітків характерна неврівноваженість психічних і нервових процесів, завищена самооцінка, бравада своїми особистісними якостями, завищене почуття дорослості, тому їм притаманні високі рівні прояву мотивів досягнення успіху і уникнення невдач будь-якою ціною в міжособистісній взаємодії не тільки з однолітками, але й з дорослими. Тому ці види виявлених мотивів стають провідними в міжособистісній взаємодії, в процесі поводження підлітків, в спілкуванні з однолітками, в навчанні та в побутовому житті. Ця проблема стала основним мотивом для проведення години спілкування  у 9 класі на тему: «Формула успіху».



Мета: створення умов для саморозвитку, самоствердження в процесі спільної діяльності підлітків.
Завдання:
1. формування емоційно позитивної Я - концепції: Я можу, Я здатний, Я значу;
2. формування здібностей до активного самопрояву і самовираження відповідно особистісних якостей;
3. розвиток  невербальних способів взаємодії і спілкування, вміння давати і приймати інформацію в незвичній формі;
4. через вправи та ігри формувати терпимість до чужої думки, сприяти згуртованості групи.

 

Очікувані результати:

  1. визначення основних мотивів в житті підлітків для досягнення успіху;
  2. здобуття знань про самого себе та оточуючий світ;
  3. вироблення навиків саморозвитку;
  4. набуття досвіду вміння самостверджуватись в колі однолітків.

 

Обладнання: результати перемог учасників (грамоти, подяки, дипломи), фото відомих успішних людей, плакат з написом «Правила групи», клубок ниток, стікери, папір формату А-4, ручки, маркери, канцелярські кнопки, карточки з завданнями (вправа «Перетворення», гра «Чарівна крамниця», вправа «Портрет успішної людини»), картки з силуетами чоловіка та жінки, мікрофон.

 

Технічне обладнання: проектор, ноутбук, мультимедійна дошка.
 

 

Хід години спілкування

 

І. Вступна частина.


1.1. Прийняття правил роботи.

Мета: створити в групі ефективні умови роботи.

Матеріали: стікери, ручки, плакат з написом  «Правила групи».

 

Процедура проведення. Вчитель пропонує кожному учаснику написати на стікері одну чи кілька умов співпраці, які будуть потрібні саме йому для ефективної роботи у групі при взаємодії з іншими її членами. Після цього вчитель зачитує записи, які обговорюються і приймаються як спільні правила для всіх учасників і розміщуються на плакаті під написом «Правила групи».

 

 

1.2.Вступне слово вчителя

Вчитель:

–Сьогодні я хочу почати нашу зустріч дещо незвично, я не буду називати вам тему нашої сьогоднішньої розмови, і поки не буду задавати ніяких питань. Давайте просто подивимося фото (фото відомих успішних людей). Спробуйте назвати, те, що ви зараз бачили, одним словом (УСПІХ!).

Кожна людина прагне до власної значущості. Це дуже важлива властивість людської природи - жагуче прагнення бути успішним. Прагнення до успіху робить людей вченими, музикантами, художниками, дизайнерами, письменниками, поетами. Але що ж робити зараз, коли хочеться, щоб тебе помітили, а до кар'єри Руслани  чи Андрія Шевченко дуже і дуже далеко? І що вибрати - все життя жити мрією або жити, керуючись принципом "тут і тепер"? Отже, прагнення до власної значущості або «Як досягти успіху?» - тема нашої розмови. Сьогодні я хочу, щоб ми разом знайшли відповідь на питання, яке хвилює багатьох підлітків: Як бути успішним? Що таке успіх? З чого він складається? Давайте спробуємо разом вивести формулу успіху і визначити, що для цього необхідно.

Але перед тим. Зверніть увагу на цей клубок ниток, який я порівняла б з  життям, яке зіткане з ниток буття, наших думок, почуттів, можливостей, мрій. Вчитель пропонує учням по черзі назвати свої імена розмотувати клубок і при цьому сказати про що мріє кожен.

 

ІІ. Основна частина.

Вчитель:

– У кожного з вас, звичайно ж, є мрії, для здійснення яких у вас є здібності і можливості, і кожен може бути успішним. В одних це відбувається шляхом визнання їх інтелектуальних здібностей, у інших - хороших фізичних даних, у третіх - активної громадської діяльності і т.д.


Я - МОЖУ
 

2.1. Гра „Ім'я як абревіатура”
Мета:
„м’яка ” адаптація учасників до нового тренінгового середовища.

 

З допомогою гри вчитель пропонує учням переконатись в тому, що вони мають широке коло інтересів.

Вчитель:

- Всі ви творчі особистості і багато вмієте і можете. У всіх нас є імена. В українців та багатьох інших народів, крім імені, є ще й по батькові. А в деяких народів дітям дають подвійні і потрійні імена, вважається, що так у дитини буде більше ангелів-охоронців( н-д: Жан Клод Еріх Марія Ван дер Дам)

Давайте спробуємо дати характеристику імені свого однокласника. Для цього об’єднайтеся в пари. Для виконання роботи вам дається 2 хвилини. Наприклад: Ось Я - Женя: Ж - життєрадісна, Е - експериментатор, Н - небайдужа, Я-яскрава.

Прочитайте характеристику імені по черзі один одному і висловіть свою думку, чи збігається вона з тим, як є насправді.

 

Рефлексія:

-  Характеризуючи ім’я, ви описували просто ім'я чи ім'я конкретної людини і її якості?

 - Які риси характеру однокласника ви відобразили?


Висновок: У багатьох характеристика імені збіглася з думкою партнера, а у деяких ні. Дуже важливо, щоб ваша думка і думка оточуючих про вас збігалася. Це і є адекватна самооцінка.
Отже, наступна складова нашої формули:

 

Я – САМ

 

  1. Самооцінка. Вправа „Перетворення”

 

Мета: самопізнання і самовираження за допомогою метафоричних засобів.

 

Процедура проведення. Учасники сидять у колі. Вчитель пропонує закінчити речення:

 

„Якби я був книгою, то був би...”

„Якби я був їжею, то був би...”

„Якби я був дорослим, то був би...”

„Якби я був музикою, то був би...”

„Якби я був явищем природи, то був би...”

„Якби я був шкільним приладдям, то був би...”

 

Рефлексія:

- Що нового ви про себе дізналися? Чи легко було порівнювати себе? Легше порівнювати себе чи іншу людину?

 

 

  1. Самооцінка. Гра „Прогнозуємо вчинок”

 

Мета: порівняти уявлення про себе з уявленнями про тебе інших людей; визначення самооцінки; актуалізація переживань.

Вчитель:

– Людина пізнає себе тоді, коли може дати собі самооцінку. І дуже важливо для успішності те, щоб оцінка самого себе збігалася з оцінкою оточуючих. Нам не байдуже як нас оцінюють інші. Тому ми намагаємося оцінити самих себе, прагнемо зрозуміти, як оцінюють нас, наші вчинки, думки оточуючі.
Процедура проведення: запрошуються два учасника, які хочуть попрацювати зі своєю самооцінкою (виходять із класу).

 

Учням в класі пропонуються проектуючі ситуації: "Як ви думаєте, як би вчинили в даних ситуаціях ваші однокласники?"
1. Якби ………………………………………. побачив, як дорослий міцний чоловік знущається над твариною, він би ...
А) заступився, Б) не заступився.
2. Якщо б …………………………………… випала нагода поїхати вчитися в школі за кордоном , він би ...
А) поїхав, Б) не поїхав
3. Кращий друг …………………………………………..потрапив у біду (вліз у  борг). Дії наших однокласників?
А) надав би допомогу. Як? Б) не допоміг.
4. У відносинах ……………………………………………….. цінують більше що?
А) зовнішні дані, Б) розум, риси характеру,  В) тривалість і якість відносин.
По закінченню опитування вчитель запрошує учнів, що виходили з класу відповісти на ті ж запитання. Під час опитування вчитель пропонує порівняти відповіді Потім вибірково беруться листи і зачитуються відповіді учнів.
Рефлексія: питання  учням: Що ви відчували:
А) коли відповідали на питання? Б) коли вас оцінював клас?
Висновок: Кожна людина прагне до позитивної самооцінки, вона необхідна їй для самоповаги, без якої неможливе її психічне здоров'я.
Дуже важливо для успішності те, щоб оцінка самого себе збігалася з оцінкою оточуючих.
Наступна складова формули успіху:

Я - ПЛЮС
 

Я впевнена, що ви досі назвали не всі якості, які вам притаманні. А може бути існують ті, яких у вас немає в достатній кількості, або ті, від яких ви хотіли б позбутися.
Я пропоную вам пограти в гру „Чарівна крамниця”

 

2.4. Гра «Чарівна крамниця»
Мета:
Знайомство учнів з різноманітністю особистісних якостей. Визначення найбільш популярних якостей у школярів, а також виявлення тих якостей, які не знайомі дітям, або від яких школярі хочуть позбутися, побачити ступінь критичного ставлення до себе і своїх товаришів.

Процедура проведення: попросіть учасників групи уявити, що є крамниця незвичайних речей:

 

Якості: доброзичливість, безвідмовність, тактовність, миролюбність, ввічливість, чесність, великодушність, дратівливість, агресивність, гостинність, делікатність, добросердечність, життєрадісність, легковажність, лицемірство, користолюбство, недбалість,  ініціативність, дотепність, чуйність, скромність, байдужість, балакучість, справедливість, коректність|, непідкупність, патріотизм,| грубість, нетактовність, нестриманість, прискіпливість|причепливий|, заздрісність, єхидність, жадність, злопам'ятність, настирливість, образливість.

 

Інструкція. Викликається один із учасників. Він може придбати одну чи декілька речей, яких у нього не вистачає. Наприклад, покупець просить у продавця „терпіння”. Продавець з’ясовує, скільки потрібно „терпіння ”, навіщо воно йому, у яких випадках він хоче бути терплячим. Як плату продавець просить у покупця щось на заміну, наприклад, той може розплатитися „почуттям гумору ”, якого в нього надлишок.

Рефлексія: Чи легко було зрозуміти, які якості вам притаманні, а які ні?

Легше було купувати якість, якої немає чи віддавати, якої багато? Чому?

 

  1. Притча

Вчитель:

Колись давно старий індіанець відкрив своєму онуку одну життєву істину.

— В кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк символізує зло — заздрість, ревнощі, егоїзм, амбіції, брехню... Другий вовк символізує добро — мир, любов, надію, правду, добро, вірність...

Маленький індіанець, вражений словами діда, на декілька хвилин  задумався, а потім запитав:

— А який вовк в кінці перемагає?

Старий індіанець ледь помітно всміхнувся і відповів:

— Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

Рефлексія: як ви зрозуміли останню фразу індіанця?

 

Заключна  частина нашої формули:

 

Я - ХОЧУ. 
       

2.6.Вправа «Портрет «Успішна Людина»».

 


Мета: визначення тенденції у формуванні цінностей підліткової свідомості учнями, різниці між матеріальними і нематеріальними цінностями.
 

Вчитель:

„Успіх не вимагає ніяких пояснень! Невдача не доповнює ніяких виправдань.
– Психологи вважають, що наше внутрішнє уявлення про себе залежить від трьох умов:
1. Наскільки ми успішні;
2. Як ставляться до нас авторитетні для нас люди;
3. Наскільки ми правильно вміємо оцінювати свої успіхи і ставлення інших людей до нас.
Якщо хоча б з однією із цих трьох взаємопов'язаних умов щось не в порядку, псується вся "модель себе", і ми починаємо відчувати труднощі в житті.

 

Завдання: виберіть зі списку  5 «речей», які вам необхідні для успіху, наприклад у професійній діяльності. Позначте це все на аркуші паперу, у вигляді схеми, якщо є необхідність, доповніть відсутні «речі».
 

Список «речей». До чого прагнуть люди в житті.
 

• Якісна  освіта.
• Пристойна робота і кар'єра.
• Мати власний бізнес
• Щаслива сім'я.
• Слава.
• Гроші, багатство.
• Дружба.
• Визнання досягнень.
• Повага і захоплення оточуючих.
• Гарне здоров'я.
• Впевненість в собі і самоповагу.
• Хороша їжа.
• Гарний одяг, ювелірні прикраси.
• Влада і положення.
• Хороший будинок, квартира.
• Щастя.
• Жити там, де хочеш.
• Внутрішній спокій.
• Більше часу на хобі, відпочинок.
• Можливість веселитися.


Рефлексія: Що ви хочете в своєму житті? Хороших друзів, благополучної сім'ї, вдалої кар'єри , великих наукових відкриттів? Все це відбилося у ваших проектах «Успішна людина». Будь ласка, презентуйте ваші проекти.


Вчитель звертає увагу учнів на запис на дошці :

УСПІХ = «Я - МОЖУ» + «Я - САМ» + «Я - ПЛЮС» + «Я - ХОЧУ»

 

  1. Вправа «Як я бачу своє майбутнє?»

 

Вчитель:

Одного разу мої випускники вирішили написати собі листи  в майбутнє. Ці листи 5 років зберігалися у мене, а на День випускника я віддала їх. Мої дорослі діти з великим задоволенням прочитали свої листи.

Інструкція. Давайте і ми спробуємо скласти розповідь про себе, уявивши себе дорослими. А через 5 років ми разом перечитаємо їх.

( учні пишуть листи «на майбутнє»)

Рефлексія. Учні дають оцінку заняттю.

Класний керівник ставить наступні|слідуючі| питання для обговорення:

- Що нового ви дізналися про себе?

- Як можуть стати в нагоді отримані|одержувати| сьогодні знання?

На закінчення класної години кожен учень отримує|одержує| пам'ятку, в якій прописані кроки до успіху.

 

Пам'ятка

  1. Щодня дізнавайтеся|упізнавайте| нове, робіть|чиніть| що-небудь те, що ніколи раніше не робили|чинили|.
  2. Прагніть надмірно не демонструвати свою значущість. Внутрішня упевненість в собі не потребує "гучних" зовнішніх проявів|виявів|.
  3. Якщо вам щось незрозуміло, не бійтеся поставити питання співрозмовнику|співрозмовникові|. Краще одного разу показатися|здатися| дурнем, чим виявляти свою необізнаність  раз по раз.
  4. Вічна незадоволеність|невдоволення| всім і вся будь-якого перетворить на  похмурого |субуркотуна. Більше оптимізму.
  5. Порівнюйте |лише| себе тільки з|із| самим собою.
  6. І головне потрібно діяти рішуче, пам'ятаючи про мету|ціль|, що стоїть попереду|спереду|.

|хлопці|

ІІІ. Підведення підсумку.

 Вчитель:

Будьте впевнені в собі, живіть так, "щоб самому поважати себе, тоді й у інших ви будете користуватися повагою".
Успіх - це поєднання багатьох доданків і головним є прагнення самої людини зробити успішним своє життя.
 Формула не закінчена, і вона буде змінюватися, і поповнюватися в залежності від віку та поставленої мети.
Немає в світі такої мети, яка була б для вас недосяжна, варто тільки захотіти. Дбайливо і любовно ставтеся до своїх думок і  мрій. Вони діти вашої душі, прообрази ваших досягнень. Вірте в успіх!! Мені було дуже приємно з вами спілкуватися. Удачі!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

  1. Бандурка А. М., Бочарова С.П.Антистрессовая аптека» - Харьков, ООО «Фортуна-пресс», 2000г.
  2. Вачков И.В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники: Учебное пособие. – М.: Издательство «Ось-89»,1999г.
  3. Гольштейн Арнольд, Хомик Володимир. Тренінг умінь спілкування: як допомогти проблемним підліткам / Переклад з англійської В.Хомика. – К.:Либідь, 2003р.
  4. Евтихов О.В. Практика психологического тренинга. – СПб.: Издательство «Речь», 2004г.
  5. Леванова Е.А., Волошина А.Г., Плешаков В.А, Соболева А.Н., Телегина И.О. – «Игра в тренинге. Возможности игрового взаимодействия» 2-е изд.- СПб.: Питер, 2009 .
  6. Лидерс А.Г. Психологический тренинг с подростками, - М., 2001г.
  7. Микляева А.В.. Я – Подросток. Программа уроков психологии. -  СПб: Речь, 2006.
  8. Пузиков В.Г.- «Технология ведения тренинга» - СПб.: Издательство  «Речь», 2007г.
  9. Романов А.А.. Игротерапия: как преодолеть агрессивность у детей. - М.: Школьная пресса, 2003г.
  10. Технологія тренінгу / Упорядник: О.Главник, Г.Бевз / за загальною редакцією С. Максименко – К.: плавник, 2005 р.
  11. Фопель К. Как научить детей сотрудничать? Психологические игры и упражнения; Практическое пособие. В 4 томах. Т.3. – М.,2001г.

 

 

 

Категорія: Виховання | Додав: Direktor (21.04.2016)
Переглядів: 548 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar